fredag 16. januar 2009

Blod, svette og tennis

Rullestol og svak taleevne var livet Jonas Helgesson kunne vente seg. Komplikasjoner under fødselen til førte til CP-skade. 30 år senere spiller han golf, er selvstendig næringsdrivende, skribent, foredragsholder og standup-komiker.

I boka "Blod, svette og tennis" forteller Jonas Helgesson om veien fram dit han har kommet i dag. Boka er full av artige episoder, der Helgesson beskriver utfordringene han har kjempet seg gjennom.

Det som slår meg mest med boka er den ukuelige optimismen og livsgleden man blir kjent med. Selv om alle prognoser taler for å gi opp, nekter han å godta det. Han kjemper, med humør og pågangsmot som viktige elementer i kampen. Hva skal man med rullestol når man kan gå?

Vi blir også kjent med Jonas i nederlagene, om hvordan han kom seg gjennom dem, om hvor mye forholdet til moren har betydd, spesielt når livet ble vanskelig. Men det er ikke de tapte kampene han fokuserer på. Heller hva er neste mål å kjempe mot?

"Når jeg skal forklare hvordan kroppen min fungerer, pleier jeg å si at den er som et pc-spill med dårlig grafikk - det meste går tregt, og det rykker og hopper en god del. Spesielt den venstre siden av meg lever sitt eget liv. Med venstre arm kan jeg nesten ikke få gjort noe vettugt. Derimot kan jeg uten store anstrengelser søle melk, kaffe, brus og lignende ut over store flater..." Dette avsnittet fra bokas bakside er talende for Helgessons måte å fortelle og forholde seg til sitt eget handikap.

Livsbejaende og energisk er ord som beskriver boka godt. Les den!

Vil du lese mer om Jonas Helgesson og hans tanker og ideer kan du også ta en titt på hjemmesiden hans, www.jonashelgesson.se.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar